نمایش آواز کلاویه

اخبار هنری
آنسامبل اپرای «آیریک» ، اپرای رودابه را به روی صحنه برد
ششم اردیبهشت 1394

رودابه نخستین اپرای کاملا ایرانی است که داستان عشق افسانه ای زال و رودابه را حکایت می کند و توسط آنسامبل اپرای «آیریک»  در تالار رودکی به روی صحنه برده شده است. قصه رودابه از آنجا آغاز می شود که او جسورانه راه و رسم قومی خود را نادیده گرفته زال را به کاخ خود راه داده ، با او از عشق و دلدادگی سخن می گوید و با آنکه خدمتکاران او را ازاین عشق منع می کنند او فطرتی پاک و انسانی دارد و بد اندیشی و نابکاری و بدی در او وجود ندارد و از سنت خانوادگی و ارزشهای قوم خود می گذرد و ازدواج با زال را با جان و دل می پذیرد. زال پس از مدتی برای گردش به کابلستان ، که خراجگزار ایران بود رفت.


پادشاه این سرزمین مهراب نام داشت. وقتی پرستندگان رودابه نزد زال آمدند، از ایشان درباره رودابه پرسیدند و آن سیه چشمان ، زیباییهای رودابه را به تمامی باز گفتند. سپهبد به آوای نرم به ایشان گفت: قرار بر این شد که زال پنهانی و شبانه به دیدار رودابه رود. شب فرا رسید و زال سوی کاخ رودابه رفت. رودابه مانند خورشید درخشان بر بلندای بام کاخ ایستاده بود و انتظار می کشید، هنگامی که زال را از دور دید به آواز بلند بر او درود فرستاد. زال بالا را نگریست و چشمش بر آن خورشید رخ افتاد که بام کاخ از گوهر تابناک وجودش سرخرنگ شده بود...
رودابه در این داستان زنی است با ارده استوار بردبار چاره جو و شجاع مانند زال از گفتن آنچه در دل دارد بیمناک نمی شود.(سعید میرزایی)
در این اجرا خواننده سولو(تک خوان) زن نداشت و آواز زن ها به صورت گروهی و با همراهی فرشته ها و ندیمه ها همراه بود.  در پایان اجرا خانم شقایق باقری ضمن تشکر از حضار،از حضور آقای دکتر شمس نیکنام(رهبر سابق گروه کر ارکستر سمفونیک تهران) و خانم فاطمه معتمد آریا (بازیگر سینما) به عنوان مهمانان ویژه تشکر و قدردانی کرد.
همچنین شقایق باقری خواننده سوپرانو (رودابه و پریدخت) میلاد باقری خواننده تنور (زال) فرزاد برهمن (سام، راوی، فرمانده) محمد کیاخسروی (فرمانده) الهه حیدری و فلورا فرزانه (فرشته پیر و ندیمه چینی) نگین گودرزی (فرشته جوان و ندیمه افغان) سارا مصطفوی نسب (فرشته جوان و ندیمه یونانی) یاس چکاد و کیمیا پوری (فرشته جوان) نقش آفرینی کردند.گروه نوازنده آلوین آوانسیان (پیانو) ترانه پور یوسف (فلوط) بودند.
همچنین سعید میرزایی (کارگردان) محمد کیا خسروی (موسیقی و متن) سعید آخ(طراح حرکت) عباس برغشی(طراح صحنه) محبوبه فلاحتی(طراح لباس) سعید میرزایی(طراح نور) هانیه مفلح و شهاب رضوی(طراحان گریم) و پدرام تنعمی (طراح لوگو بروشور و پستر)در این اجرا همکاری داشتند.
 
سعید رسول نیا - موسیقی موج

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۰۶
سعید رسول نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی