نمایش آواز کلاویه

اخبار هنری

نشست خانه موسیقی برگزار شد

چهارشنبه, ۲ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۴۸ ق.ظ
اول دی 1394

به گزارش موسیقی موج

 

نشست ماهیانه خانه موسیقی با یاد ابوالحسن صبا و محمد نوری و با حضور جمعی از علاقمندان و هنرمندان برگزار شد. 

 

به نقل از خانه موسیقی , نشست یکشنبه پایانی آذرماه خانه موسیقی به مناسبت سالروز درگذشت ابواحسن صبا(29 آذر) و سالروز تولد محمد نوری(1 دی) با یادی از این دو هنرمند فقید برگزار شد.

 

در ابتدای برنامه پس از پخش یک قطعه از آلبوم یادمان محمد نوری،مجری برنامه با تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع) از دکتر محمد سریر(رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی) دعوت کرد تا به سخنرانی بپردازد.

رئیس هیئت مدیره که سابقه دوستی دیرینه و همکاری با این هنرمند را دارد پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در این نشست ها ضمن دیدارهایی که وجود دارد، فرصتی پیش می آید تا یادی از دوستان و هنرمندانی داشته باشیم که در میان ما نیستند. محمد نوری به عنوان یک متر و معیار آواز که در حوزه های موسیقی ایرانی، نواحی و کلاسیک شاخص بود و بعید می دانم بزودی بتوانیم مانند ایشان را داشته باشیم. صدای خوب خیلی زیاد است اما مجموعه ای از صدا، دانش، بینش و تجربه همیشه اتفاق نمی افتد. 

 

محمد نوری به هنر، موقعیت و شخصیتش وفادار بود

 

دکتر سریر گفت: ایشان وفادار به هنر و موقعیت و شخصیتشان بودند و همه این ویژگی ها اگر بخواهد در کسی نمود داشته باشد اتفاقی نادر است. ایشان 1308 متولد شد و سال 1389 ما را ترک کرد که دوره حضور ایشان برای ما بسیار کم بود. محمد نوری هنر موسیقی را در ابتدا با عشق و علاقه شروع کرد و بعدا به کلاس یکی از اساتید موسیقی ردیف دستگاهی رفت. او دو سال در دانشکده حقوق درس خواند ولی بعد به دانشکده ادبیات رفت. در سالهای 1340 در دبیر زبان انگلیسی در دبیرستان بودند که یکی از شاگردان آن دوره هم جناب میلاد کیایی بودند. 

 

وی افزود: من حدود 21 ساله بودم که با زنده یاد نوری همکاری ام را آغاز کردم. در دهه30 که کارهای نوگرایانه نسبت به موسیقی و هنر و ادبیات وجود داشت، موسیقی محمد نوری به لایت موزیک ها پلهو می زد. کم کم به هنرستان موسیقی رفت و موسیقی کلاسیک را آغاز کرد و در این مسیر قدم گذاشت. خیلی هم سخت بود با توجه به شهرتی که داشت دوباره بخواهد آموزش را از سر بگیرد ولی او موفق شد. 

 

سریر گفت: نوری بعدا به هنرستان هنرپیشگی رفت و دوره آن را با درجه عالی تمام کرد و با بسیاری از هنرمندان سرشناس این رشته همدوره بود. همین ویژگی ها باعث شد نوری از شعر و خوانش شعر به یک شناخت بخصوصی برسد. 

 

وی در پایان با اشاره به ویژگی های اخلاقی محمد نوری گفت: نوری هیچگاه در زندگی اش به دنبال حتی یک زندگی استاندارد مادی نبود و این یکی از امتیازات شخصیتی او بود. حداقل سه نسل با صدای نوری زندگی کردند و در میان ایرانیان شهرت فراوانی دارد. آموزه های او بیش از حوزه موسیقی در حوزه اخلاق بود. یاد او همیشه در کنار من حضور دارد.

 

ابوالحسن صبا جریان ساز  موسیقی نوین در تاریخ ایران است

 

در ادامه برنامه بهروز مبصری(پژوهشگر موسیقی ایرانی) پشت تریبون قرار گرفت و به مناسبت سالروز درگذشت ابوالحسن صبا(استاد موسیقی ایران) گفت: استاد صبا بر آمده از بخش انقلاب فرهنگی دوره مشروطه و تربیت یافته  هنرستان موسیقی و جریان ساز  موسیقی نوین در تاریخ ایران است. هنرمندان ما به یاد دارند که در زمان انقلاب هنرمندان موسیقی با جامعه همراه می شوند و سرود ها و تصانیفی می سازند. صبا هم با یک اختلاف تاریخی به همین صورت بود که موسیقی از دربار خارج می شده و به بخش پایگاه های اجتماعی حرکت می کرد.

 

 

وی افزود: از استاد صبا 5 دوره صفحه ضبط شده است. ایشان درکارش بسیار جدی بود در عین حال بسیار مردمی و اجتماعی بود. در دوره سوم ضبط صفحه شخصیت هنری صبا کاملا شکل گرفته است و خودش شعر می گوید و می خواند. از اینجا به بعد صبا چهره مردمی موسیقی ایران می شود. از آثار صبا چهارصد صفحه گرامافون ضبط شده که یکی از رکورد داران در این زمینه است. 

 

مبصری در پایان گفت: آنچه از استاد صبا به یادگارمانده است، دانش وسیع موسیقی اش بود. پس از  کودتای سال 1332 به دلیل اینکه ایشان سرود نفت را ساخته بود، وقتی ایشان به رادیو مراجعه می کند ایشان را بیش از بیست دقیقه ایستاده نگه می دارند و پس از آن چند سال از ایشان هیچ کاری بیرون نمی آید. از سال 1335 دوباره با ایشان همکاری می شود و نوارهایی که در این مدت از ایشان بیرون می اید نوارهای خصوصی است.

 

پس از سخنرانی ها تا ساعاتی گپ و گفت و دیدار هنرمندان و علاقمندان در محوطه خانه موسیقی ادامه داشت.

 

 

در ادامه می توانید عکس های موسیقی موج را از این نشست مشاهده نمایید :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سعید رسول نیا - موسیقی موج



منبع


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۲
سعید رسول نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی