نمایش آواز کلاویه

اخبار هنری

پری زنگنه : یک پری آواز است

سه شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۵۷ ق.ظ
نوزدهم آبان 1394


            
گفت و گوی اختصاصی موسیقی موج - پری زنگنه

 

پریرخ شاه‌یلانی مشهور به پری زنگنه ، خواننده ایرانی در سبک اپرا است.

از جمله فعالیت‌های او، می‌توان به کار بر روی موسیقی محلی و فولکوریک ایران اشاره کرد.

پری زنگنه که بینایی خود را در یک سانحهٔ رانندگی از دست داده است، از کنسرواتوار عالی موسیقی تهران در رشتهٔ اپرا فارغ‌التحصیل شده است.

 

در ادامه می توانید گفت و گوی موسیقی موج را با ایشان بخوانید :

 

 

پری زنگنه خواننده اپرا و آواز کلاسیک در باره انتشار کتاب جدید خود گفت :

 

در سالهای گذشته چهار کتاب منتشر کرده ام. 

یک مجموعه در باره نامهای ایرانی است و تا به امسال 12 بار چاپ شده  و کتاب دیگری که در باره شناخت نابینا و نابینایی با عنوان آن سوی تاریکی و مجموعه دیگری که سال گذشته رونمایی شد , به نام هفت قصه برای آموزش فولکلور ایران و مسایل کودکی و آبادی های ایران، یک کتاب هم در باره گل آرایی ژاپنی سال ها پیش نوشتم.

مجموعه ای که پس از سالها به تازگی نوشتن آن تمام شده است , "آواز پری ها" نام دارد.

 

این خواننده پیرامون جزئیات کتاب جدید خود افزود:

 

هر خواننده ای که من در این کتاب معرفی کرده ام , یک پری آواز است .

این مجموعه شامل خاطرات هنری خودم، مقداری تکنیک صداسازی، آواز، برپا شدن هنرستان عالی موسیقی در تهران، هنرستان ملی موسیقی در ایران و اشاره ای به تاریخ اپرا در یونان و رم قدیم (ایتالیا) و سپس یادنامه ای از هنرمندانی که در هنرستان موسیقی استاد و یا هم دوره ای های من بودند ؛ می باشد.

 

پری زنگنه ادامه داد :

برای من واقعآ سخت بود که به شهرت جهانی رسیدم , ولی خیلی ها بودند که سواد موسیقی آنها از من بیشتر بود و با صداهای خوب به اروپا رفتند و شاید کمتر بین مردم شناخته شده باشند ؛ همین باعث شد که این مجموعه را با بخشی به اسم نام ها و یادها که یادنامه من هست خاتمه دادم .

در این بخش از کتاب از عزیزان موسیقی از جمله رهبرها، موزیسین ها، ارکسترهای مختلف، گروه های کر و کسانی که هم دوره من بودند و آواز می خواندند , نوشتم.  

 

بخشی را نیز به خواننده های امروز اختصاص دادم  و کتاب را به پایان بردم. 

 

کتاب حدود 350 تا 400 صفحه می باشد.

اما خوب موفق نشدم عکسهای کنسرتهایی که در دنیا داشتم را در کتاب بگذارم , البته قوانین را باید رعایت کرد .

باز هم از وزارت ارشاد خیلی ممنون هستم که کمتر خط خوردگی در کتاب من پیدا کردند.

ولی تقدیرنامه ها و دیپلم ها را تا جایی که لازم بود در کتاب استفاده کردیم.

 

"آواز پری ها" توسط کتابسرا چاپ می شود و امیدوارم هستم تا 11 آذر که تولد من هست این کتاب آماده انتشار شود.

 

زنگنه درباره انگیزه نوشتن این کتاب بیان کرد :

 

تدریس آواز به هنرجویان انگیزه نوشتن این کتاب را در من ایجاد کرد , چون در کلاسهای خصوصی زمان آموزش, صرف صداسازی و تمرین با هنرجو می شود و زمان اندکی برای پیش زمینه دادن موسیقی باقی می ماند. 

برای همین یک کتابچه خودآموز به این کتاب اضافه کردم و در این کتابچه به آموزش آواز به زبان ساده که برای همه راحت و قابل درک باشد پرداختم.

 

ایشان در باره کتاب آنسوی تاریکی گفت :

به دلیل این که در هر مسئله کمک به شناخت نابینایی برایم خیلی مطرح است بخصوص در کتاب آنسوی تاریکی که زندگی نامه خودم را به اجبار نوشتم , در باره نابینایی خیلی صحبت کردم , چون متوجه شدم امروز با تکنولوژی جدید سواد آموزی نابینایان در حد بسیار بالایی است ولی متاسفانه در شغل و اجتماع کمی ناموفق هستنند. 

 

یک راهکار خیلی خوب برای وارد شدن نابینایان به اجتماع این است که به جامعه آموزش بدهیم و مردم درباره نابینا و نابینایی آگاهی پیدا کنند. 

پخش این کتاب نیز با کتابسرا هست ؛من از ناشرم آقای سمیعی واقعا تشکر می کنم که واقعا به فکر سود این کتابها نبودن و در قیمت گذاری "حداقل" را در نظر گرفتن تا این کتاب به راحتی به دل جامعه برود و کار نابینایان را راحت تر کند.

 

ایشان در باره کنسرتهای آینده خود در پایان گفت :

تصمیم دارم در چند کنسرت آینده با گروه کر نابینایان که از شاگردان خودم هستند , به روی صحنه بروم  ؛برای این که  تشویق شوند تا با آنها تمرین کنیم و آنها را روی صحنه بیاوریم.

 

 

سعید رسول نیا - موسیقی موج

نظرات  (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی