نمایش آواز کلاویه

اخبار هنری

نشست خانه موسیقی / موج گالری

دوشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۸ ب.ظ
نشست خانه موسیقی / موج گالری
بیست و هفتم مهر 1394

به گزارش موسیقی موج

 

نشست ماهیانه خانه موسیقی روز گذشته با حال و هوای ایام سوگواری محرم و اجرای موسیقی آئینی بوشهر در ساختمان فاطمی برگزار شد. 

 

به نقل از سایت خانه، نشست ماهیانه خانه موسیقی در آخرین یکشنبه مهرماه با حال و هوای ایام سوگواری محرم و اجرای موسیقی آئینی بوشهر و با حضور جمعی از علاقمندان و هنرمندان در ساختمان فاطمی برگزار شد. 

 

در ابتدای این نشست دکتر محمد سریر(رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی) گفت: از همه دوستان و هنرمندانی که به این نشست ها می آیند و گرمابخش محفل ما هستند بسیار تشکر می کنم. امیدوارم که همه هنرمندان سالم و سلامت باشند و همواره این جمع دوست داشتنی در خانه موسیقی تشکیل شود. 

 

وی افزود: به دلیل اتفاقات تاسف باری که درمکه و منا پیش آمد بسیاری از هموطنانمان را از دست دادیم و باعث تاثر همه ما شد. به همین دلیل صلاح دیدیم که جشن خانه موسیقی را در ایام این غم و تاثر اجرا نکنیم. بخصوص اینکه نام مراسم ما جشن بود و شکل درستی در این شرایط نداشت و به تعویق افتاد که امیدواریم که جشن خانه موسیقی بعد از ایام سوگواری محرم و صفر اجرا شود.

 

 

دکتر سریر گفت: جشن خانه موسیقی در واقع یادآوری برای اهمیت موسیقی است. یادم می آید قرار بود  یک روز در تقویم ایران به عنوان روز موسیقی مطرح شود که حدود هشت سال پیش مقدمات آن فراهم شد و حتی در شورای فرهنگ عمومی هم به تصویب رسید که باید به شورای انقلاب فرهنگی میرفت. در آنجا با مخالفت هایی مواجه شد که این کار صورت نگرفت. انشالله در دوره جدید بتوانیم دوباره این را پیش ببریم زیرا روز موسیقی مربوط به همه موسیقیدان ها است. 

 

وی در پایان افزود: جشن خانه موسیقی به عنوان همین پیوستگی ها، دیدارها و یادآوری اتفاقات حوزه موسیقی است. جشن در این دوره های اخیر هم معدل کارهایی است که در یکسال گذشته صورت گرفته بود. 

 

پس از این سخنان خانم رامش، نماینده شرکت گردشگری ژیوار پشت تریبون قرار گرفت و درباره تور موسیقایی اسپانیا که قرار است با همکاری خانه موسیقی برگزار شود گفت: به دلیل نگاه فرهنگی که در شرکت ژیوار وجود داشت سفرهایی را ترتیب دادیم که اولین سفر در حوزه تاتر انجام شد. بعد از آن سفر موسیقایی را آغاز کردیم که اولین سفر با حضور ژان دورینگ، پژوهشگر موسیقی به سمرقند و بخارا بود.

 

وی افزود: در سفرهای موسیقایی هر روز ورک شاپ هایی با حضور استادان مطرح آن کشور بصورت کنسرت های خصوصی و پرسش و پاسخ داریم. اینکه موسیقی را در بافت آن کشور لمس کنیم خیلی مفید تر است. با همکاری بخش فرهنگی سفارت کشور اسپانیا و رایزنی های فروان توانستیم اجازه سفر موسیقایی اسپانیا را بگیریم. در این سفر علاوه بر موسیقی فلامنکو، موسیقی قرون وسطی و فولک اسپانیا را هم گنجانده ایم. 

 

نماینده شرکت گردشگری ژیوار گفت: خانه موسیقی در این سفرها به ما کمک بسیاری کرد. در صورتی که در سفرهای شاخه های دیگر هنری هیچ خانه ای به ما کمک نکرده است. این برنامه از 18 تا 27 آذرماه برگزار می شود که در آن به جنوب اسپانیا که خاستگاه فلامنکو است و همچنین شمال اسپانیا سفر می کنیم. که شرایط تخفیف و اقساطی هم برای اعضای خانه موسیقی درنظر گرفته شده است.

 

وی در پایان یاد آور شد تمام اطلاعات مربوط به این سفر در سایت خانه موسیقی قابل مشاهده است. 

 

در ادامه برنامه پیمان بزرگ نیا، پژوهشگر موسیقی نواحی پشت تریبون قرار گرفت و در خصوص موسیقی آئینی گفت: در تمامی مناطق ایران سوگینه هایی در ماه محرم اجرا می شد که اغلب این نوحه ها و مویه ها منسوخ شده است. این سوگینه ها بیشتر در ایلات و عشایر برای کسانی که از دنیا می رفتند مثل مویه و مور اجرا می شد.

 

 

 

بزرگ نیا افزود: برنامه ای که امروز اجرا می شود مراسم آئینی سنج و دمام است. اجرای سنج و دمام امروزه شکل اش نسبت به قدیم عوض شده است. در گذشته وقتی کسی غرق می شد معتقد بودند با نواختن سنج و دمام غریق روی آب و کنار ساحل می آید. بسیاری از محققان معتقدند که بوقی با آن نواخته می شود از آفریقا به ایران آمده است. در شب عاشورا که این موسیقی اجرا می شود چاووش خوان در جلوی مراسم حرکت می کرد و مردم را جمع می کرد. قبل از مراسم سنج و دمام نیز شروه خوانی اجرا می شد. 

 

سپس گروه آوای موج محسن آقایی(مدیر گروه)، سیاوش میهن آزاد(دمام)، علیرضا فرحی بزرگ(دمام)، سهند امامزاده ای(نوحه خوان)، دانیال چماچم(سنج) و ایمان فرخی(بوق) در خانه موسیقی به اجرای موسیقی آئینی از جمله "چاووش خوانی"، "شروه خوانی"، "سنج و دمام" و "یزله"  را اجرا کردند.

 

پس از پایان برنامه اجرای موسیقی آئینی در حیاط خانه موسیقی ادامه داشت و هنرمندان و اعضای خانه موسیقی نیز تا ساعاتی به گپ و گفت پرداختند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۷

نظرات  (۱)

آنکه در شش ماهگی باب الحوایج می شود 

گر رسد سن عمو قطعا قیامت میکند ...

ان شاء الله شش ماهه ی ابا عبدالله دستمونو بگیره ...

صلی الله علیک یا مظلوم یا ابا عبدالله...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی