نمایش آواز کلاویه

اخبار هنری

گزارشی از رونمایی آلبوم "عاشق کشی"

شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۲۵ ب.ظ
گزارشی از رونمایی آلبوم "عاشق کشی"
نوزدهم اردیبهشت 1394

آلبوم موسیقی و کتاب پارتیتور ˝مجلس عاشق‌کشی˝، به آهنگسازی احمدرضا اسماعیلی روز گذشته با حضور احمدرضا اسماعیلی, مهران پورمندان, سروش ریاضی ,مهران روحانی و لوریس چکنواریان، در شهر کتاب فرشته رونمایی شد.

مراسم با سخنزانی سروش ریاضی -مدیر نشر موسیقی ارغنون-  آغاز گردید.وی از نیاز به خلق چنین آثاری گفت ؛هرچند که دایرة مخاطبان آن، خاص باشد. همچنین تلاش و جدیّت خالق جوان این اثر را ستود.

پس از آن احمدرضا اسماعیلی آهنگساز این اثر رسید. وی گفت: درسال ۱۳۸۹، فرایند نگارش "مجلس عاشق کشی" به پایان رسید اما اجرای آن در زمستان۱۳۹۲ به اتمام رسیده استخلق از این دست اثری را از دورة نوجوانی در ذهن داشته‌ام، امّا آنچه که چنین کاری را رقم زد، بی‌تکیه به آموخته‌های آکادمیک میسر نمی‌نمود. پس از فرآیند نگارش، یکی از دوستان مرا یاری داد، تا بتوانیم اجرای این نت‌نوشته را با ارکسترسمفونیک ملی اوکراین داشته باشیم؛ چرا که پارتیتور این اثر برای یک ارکستربزرگ نوشته شده بود و ما در ایران امکان ضبط آن را نداشتیم.

وی اضافه کرد: ارکسترتوانست، تا ۸۰ درصد رضایت من را تامین کند. به هر روی، اثر نواخته شد، و به همت نشر موسیقی ارغنون این روز‌ها آمادة انتشار است. امّا دربارة نام این کار "مجلس عاشق‌کشی"، نگاهی به گذشته‌های دور تاریخی در خاطرم نقش بسته است، از مجلس به صلیب کشیدن عیسی، تا دار زدن حلاج، یا مجلس سهراب‌کشی و.... در واقع مجلس عاشق کشی دید غمخوارانه‌ای دارد که خود را به زمان و مکان محدود نمی‌کند.

او در قسمتی دیگر از سخنان خود ابراز امیدواری کرد که انتشار پارتیتور آثار در کنار پخش خود موسیقی نواخته شده به عنوان یک فرهنگ درآید؛ چرا که بسیاری از آثار ارزشمند و قدیمی ما در ایران فاقد آن است.

مهران پورمندان - موسیقی دان - در ادامه گفت: خلق و انتشار آثار کلاسیک خود نوعی عاشق کشی است. چرا که دارای ریسک بسیار بالایی می‌باشد. این خصلت نسل جدید موسیقی ماست که در تولید کالای هنری یک کار خاص و بدون سفارش و سانسور را به انجام برساند.

پس از آن فیلم مستندی که از فرآیند تولید این اثر آماده شده بود، به نمایش درآمد.

لوریس چکناواریان هم شجاعت اسماعیلی در نگارش چنین اثری را ستودند، و از اینکه، جوانی ایرانی به چنین اعتماد به نفسی دست یافته است، ابراز خرسندی نمودند.در انتها مونا طاهریان، یکی از ساخته‌های اسماعیلی را با فلوت نواخت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۱۹
سعید رسول نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی