نمایش آواز کلاویه

اخبار هنری

حسین پرنیا : این هنر فرمایشی شده است

شنبه, ۵ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۳۹ ب.ظ
دوم دی 1394


 








حسین پرنیا، آهنگساز و نوازنده سنتور به همراه فاضل جمشیدی، خواننده و پژمان پرنیا، نوازنده تنبک شنبه 5 دی‌ماه ساعت 18 در سالن سوره با عنوان هفتمین شب آواز ایرانی، به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

 

به همین بهانه گفت و گوی موسیقی موج را با «حسین پرنیا» در ادامه بخوانید :

 

 

*اجرای شما در شب آواز ایرانی به چه صورت خواهد بود؟

بخشی از آواز اصفهان را اجرا خواهیم کرد و احتمالآ بر شعری از رهی معیری تصنیف خوانی کنیم.

 

*نظرتان درباره نشست شب آواز ایرانی مثبت است؟

نظر مثبتی دارم و می تواند اتفاق قشنگی باشد , اما به شرط این که خیلی حرفه ای به قضیه نگاه شود و دچار سفارش و تکرار نشود و همچنین ژانر هنری در آن حفظ گردد.

در اتفاقاتی که در نشست های مختلف افتاده ,همین که کار به تعارف و روزمرگی و فرمایش و سفارش از طرف حضرات رسید، دستخوش تکرار شد مانند اتفاقاتی که در ارشاد و حوزه های هنری افتاده، متاسفانه این هنر فرمایشی شده و وقتی هنر فرمایشی شود تبدیل به کلیشه و تکرار می شود, همانند جشنواره ها و موسیقی فیلم و ... تنها عده مشخصی از هنرمندان هستند و به این علت جنبه فرمایشی دارد و در دراز مدت به پیکر هنر ضربه وارد خواهد کرد.

 از من چندبار برای اجرا در حوزه هنری دعوت شده بود ,اما متاسفانه نشد, تا این که  بازتاب این نشست را دیدم و از طرفی نوازنده ها و خواننده های خوبی در آن به اجرا پرداخته اند. امیدوارم دچار معزلاتی که اشاره کردم,  نشود.

 

 

*از سابقه همکاری با آقای فاضل جمشیدی بفرمایید.

آقای جمشیدی را بیست سال است که می شناسم و از دوستان صمیمی من هستند. بایکدیگر کنسرت هایی در تالار وحدت و اریکه ایرانیان و شهرستانها داشتیم. به نظر من ایشان "مناسبت خوانی" را خیلی خوب بلد هستند و تسلط خوبی بر ردیف ها و آواز ها دارند. باهم آلبومی هم کار کردیم و امیدواریم که امسال به انتشار برسد.

 

 

*چرا ایشان مدتی به اجرای کنسرت آوازی نمی پرداختند ؟

ایشان از آواز حرفه ای دور نبودند , متآسفانه شرایط جامعه مانند شرایط سیاسی ما خوب نیست و ایشان ترجیح دادند مدتی برای خودش باشد و این دلیل نمی شود که ایشان فعال نبوده باشند؛ اتفاقآ فعالیت های چشمگیری در خارج از کشور داشتند و به معرفی زبان فارسی و موسیقی ایرانی پرداختند و همینطور پایگاه های آموزشی ایشان به راه بود.

متآسفانه اغلب از هنرمندان ما به علت ضعف مدیریت فرهنگی - هنری سوء استفاده می شود. به همین دلیل ممکن است که یک هنرمند تصمیم بگیرد مدتی برای خودش باشد و این اعتراض یک هنرمند به جامعه و مدیریت فرهنگی-هنری است.

 

*از فعالیت هایتان بگویید.

ضبط چند آلبوم داشتم و کنسرتهایی هم در ایران و خارج از ایران نیز دارم.

آخرین کارم با آقای شهرام ناظری در آلبوم «رقصانه» هست که برای بزرگداشت مولوی در مرحله تکثیر است.

آلبومی موسیقی محلی بختیاری نیز در دست انتشار است.

 

*درباره کنسرت هایی که قرار است اجرا کنید, بگویید.

اجرای کنسرت در کشور ما ریسک است, زیرا برنامه های کنسرت آماده می شوند و  یک شب قبل از کنسرت به هر دلیل اجرا نمی شود . اجرای کنسرت تبدیل به یک بازار "دلال صفتی" شده است.

اجرا در کشور ما خیلی پر استرس است ؛ در صورتی که کنسرت باید پرواز یک هنرمند بر روی صحنه باشد و شرایط باید به گونه ای باشد که زمینه پرواز فکری یک هنرمند را ایجاد کند.

اما کنسرتهایی که در چند سال اخیر اجرا کرده ام همیشه با استرس شدید همراه بوده است. قرار بوده کنسرت هفته آینده برگزار شود,  چهار شب قبل اجرا کنسل شد و وقتی می پرسیم چرا؟ می گویند به علت امنیت ملی یا دلایل دیگر ... و متاسفانه ما هم نمی توانیم حرفی بزنیم,  چون اگر پیگیر شویم میگویند که شما تشخیص نمی دهید. اگر هم  پیگیر نشویم باید بنشینیم در کنج خانه.

 

 

 

سعید رسول نیا - موسیقی موج




منبع

http://mowjmusic.ir/UI/Home/ShowInterview.aspx?ID=82

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۵
سعید رسول نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی