نمایش آواز کلاویه

اخبار هنری

بررسی مکتب یهودی منوهین/موج گالری

جمعه, ۲۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۰۰ ب.ظ

بیست و دوم آبان 1394

به گزارش موسیقی موج

 

نشست پژوهشی موسیقی کلاسیک با عنوان "بررسی مکتب ویلن یهودی منوهین" روز گذشته با حضور نصرالله داوودی (آهنگساز، مترجم و پژوهشگر موسیقی) و جمعی از هنرجویان در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد.

 

به گزارش موسیقی موج , شرح زندگی و تحولات موثر اجتماعی و سیاسی بر زندگی  این هنرمند جهانی، مکتب ویلن یهودی منوهین (به لحاظ شیوه آموزش و سونوریته مطلوب)، مقایسه مکاتب دیگر و تاثیر آن بر پیشرفت نوازندگی ویلن در قرن بیستم و همچنین نمایش نوازندگی منوهین از دیگر بخش های این نشست بود.

 

یهودی منوهین نوازندۀ ویولن و ویولا و رهبر ارکستر یهودی آمریکایی‌تبار بود که از 6 سالگی نخستین کنسرت و در 7 سالگی همراه با ارکستر سمفونی سانفرانسیسکو سمفونی اسپانیایی لالو را اجرا کرد.

 

در سن 10 سالگی منوهین در کارنگیهال نیویورک ساز میزد و حتی 13 سالهاش نشده بود که به عنوان تکنواز ویولون همراه با ارکستر فیلارمونیک برلین به رهبری برونو والتر کنسرتوهای بتهوون ، برامس و باخ را اجرا کرد.

 

یهودی منوهین علاوه بر این که چهره ‏های انسان دوست و انسان مدار و از فعالان اقدامات بشر دوستانه شهرت بسزایی داشت.

او که فردی بسیار پر انرژی بود و بطور متوسط سالی 120 کنسرت اجرا میکرد در کنار فعالیت هنری هیچگاه از خدمات اجتماعی نیز باز نایستاد، دو جشنوارة بزرگ موسیقی "گشتاد" در سوئیس و "بث" در انگلستان به دست او تأسیس شده است و آکادمی بین المللی نوازندگان جوان سازهای زهی در گشتاد نیز در سال 1977 به دست او بنا نهاده شد.

 

با اینکه منوهین به نسل گذشتة نوازندگان تعلق دارد اما فعالیت او هیچگاه بر عرصه موسیقی کلاسیک محدود نشد.

او در کنار اجرای آثار سنگین و بزرگ موسیقی همراه با "استفانه گراپلی" موسیقی جاز اجرا میکرد و درکنار "راوی شنکر" نوازنده بزرگ هندی آهنگهای عرفانی شرقی مینواخت.

 

منوهین سالهای آخر عمر خود را بیش از هر چیز به آموزش و حمایت از کودکان و نوجوانان مستعد موسیقی وقف کرد.

او در سال 1963 مدرسة شبانه روزی برای آموزش موسیقی در حومه لندن تأسیس کرد که برخی از بزرگترین نوازندگان ارکسترهای بزرگ جهان را پرورش داد.

 

 

در ادامه می توانید عکس های موسیقی موج را از این نشست مشاهده نمایید :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سعید رسول نیا - موسیقی موج

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۲
سعید رسول نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی