نمایش آواز کلاویه

اخبار هنری

نشست خانه موسیقی/ موج گالری

پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۵۲ ب.ظ
بیست و پنجم آبان 1394

به گزارش موسیقی موج

 

نشست ماهیانه هنرمندان و اعضای خانه موسیقی روز گذشته با حضور اعضای کانون های مختلف خانه موسیقی در محل ساختمان فاطمی برگزار شد.

 

نشست ماهیانه اعضای خانه موسیقی روز گذشته با حضور جمعی از هنرمندان و علاقمندان  در ساختمان شماره 1 برگزار شد. 

 

به نقل از خانه موسیقی , در ابتدای این نشست مصطفی کمال پورتراب(استاد موسیقی و نایب رئیس شورای عالی خانه موسیقی) نکاتی از دانستنی های موسیقی را مطرح کرد. پورتراب در سخنانش به مفاهیمی نظیر فواصل در موسیقی اشاره کرد و تعاریفی از اصطلاحات موسیقی را ارائه کرد.

 

این استاد موسیقی در پایان به سوالات برخی از حضار در خصوص تئوری و اصطلاحات رایج در موسیقی پاسخ گفت که با استقبال هنرمندان و اعضای حاضر در نشست مواجه شد. 

 

در ادامه برنامه دکتر محمد سریر، رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی موسیقی پشت تریبون قرار گرفت و با قدردانی از نکات آموزشی مصطفی کمال پورتراب گفت: حضور استاد پورتراب برای ما بسیار مغتنم است و ما طی 50 - 60 سال گذشته همیشه از وجود ایشان استفاده کرده ایم. با توجه به اینکه طرح این مطالب ذهن های متمرکزی می خواهد، امیدواریم در هر برنامه بخشی از اینها را مطرح کنند و بتوانیم از آن استفاده کنیم. 

 

سریر گفت: یکی از ویژگی های استاد پورتراب که به آن غبطه میخوریم، بخشندگی ایشان است. بسیاری از افراد هستند که علمی را می دانند ولی آن را به کسی نمی گویند اما ایشان خودشان داوطلبانه مطالب را یاد می دهند. این حسی که ایشان دارند از انسانیت هم بالاتر است و امیدواریم سالهای سال سایه ایشان برسر موسیقی باشد.

 

در ادامه برنامه سیاوش یادگاری(خواننده) و سید سلمان حسینی(تنبور) به اجرای مقام های سوگ منطقه کرمانشاهان پرداختند. 

 

سپس علا ایجادی، مدرس تار و سه تار در جایگاه قرار گرفت و در مورد یکی از ابداعات خود و اضافه کردن سیم واخوان در تار و سه تار صحبت کرد. وی همچنین نمونه هایی در دستگاه های مختلف را برای نشان دادن توانایی این واخوان به اجرا کرد. همچنین مصطفی کمال پورتراب و داریوش پیرنیاکان نیز نکاتی را در مورد این ابداع یادآور شدند. 

 

در ادامه، گروه موسیقی به سرپرستی و خوانندگی امیر رفعتی با همراهی علیرضا بشر دوست(سنتور)، آنارام زهرایی(تار)، مهرداد مسعودی فرید(کمانچه) و ماهور زمانه پور(تنبک) به اجرای قطعاتی در دستگاه شور پرداختند. 

 

این برنامه شامل پیش درآمد، ساز و آواز بر روی شعر سعدی و تصنیف "حال دل" ساخته زنده یاد ناصر فرهنگفر و شعر فروغی بسطامی بود.

 

نشست آبانماه هنرمندان و اعضای خانه موسیقی در حالی به پایان رسید که به دلیل سرما و تاریک شدن زودهنگام هوا امکان استفاده از حیاط خانه موسیقی مهیا نبود، اما گپ و گفت صمیمی هنرمندان گرما بخش محفل ماهیانه خانه موسیقی بود و تاساعاتی ادامه داشت. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سعید رسول نیا - موسیقی موج




لینک منبع اصلی خبر

http://mowjmusic.ir/UI/Home/ShowNews.aspx?ID=1771

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی